Pytanie: Jak ocenia Pan poziom rozmów Polaków o ich seksualności?
Radosław Utnik: Polacy i Polki coraz częściej dostrzegają potrzebę rozmowy, a gdy związek napotka na trudności komunikacyjne, chętniej sięgają także po fachową pomoc. Do mojego gabinetu trafia także więcej ludzi młodych. Często przychodzą sami panowie, pragnący usprawnić swoją kondycję seksualną, zwłaszcza na początku nowego związku. Systematycznie przychodzą również pary szukające lepszego porozumienia, bo w niedostatkach komunikacji widzą przyczyny stagnacji w życiu seksualnym. Pomagam im z przyjemnością. Niejednokrotnie zdarza się, że już po kilku sesjach, podczas których trenujemy wyrażanie swoich potrzeb – para mówi, że tych kilka spotkań całkowicie zmieniło ich życie, że zaczynają rozmawiać z sobą o sprawach, o których wcześniej nie potrafili.
Pytanie: Kto na ogół w związku jest niewierny – mężczyzna czy kobieta? Dlaczego nadal decydujemy się na zdradę?
Radosław Utnik: Stereotyp mówi, że to mężczyźni bywają częściej niewierni. Wyniki badań pokazują, że nie jest on tak do końca bezpodstawny. Według najnowszego raportu Durex Global Sex Wellbeing Survey 2012, do zdrady przyznaje się około 25% mężczyzn i około 15% kobiet. Jakie są przyczyny zdrady? Pamiętajmy, że nic nie dzieje się bez powodu. W tym wypadku przyczyn należałoby szukać po stronie emocjonalnej. To nie znaczy, że zdradzają ci, co nie kochają. To znaczy, że jeśli związek napotyka na trudności, jeśli osoby w nim pozostające nie realizują swoich podstawowych potrzeb emocjonalno-seksualnych, jeśli partnerzy nie potrafią ze sobą otwarcie rozmawiać o potrzebach i sprawach intymnych – bywa, że łatwiej jest im te potrzeby zaspokoić z kimś innym, obcym. Z kimś, wobec kogo paradoksalnie nie będą czuć wstydu i kto nie będzie na każdym kroku ich oceniał.
Pytanie: Co charakteryzuje współczesnych mężczyzn w kontaktach z kobietami?
Radosław Utnik: Może zacznę od tego, co charakteryzuje współczesne kobiety w kontaktach z mężczyznami… Kobiety wyemancypowały się. Niegdyś inicjatywa seksualna należała do mężczyzny. Obecnie panie potrafią otwarcie wyrażać swoje potrzeby seksualne i oczekiwać ich spełnienia od mężczyzny. Jednym z powodów jest coraz szerszy dostęp do antykoncepcji, a więc fakt, że ewentualne niepożądane skutki kontaktu seksualnego, w coraz mniejszym stopniu dotykają kobietę. Zmiany obyczajowe widoczne są również, a może przede wszystkim, w mediach, filmach, serialach, sztukach teatralnych, literaturze, prasie. Przedstawiane tam wzorce w dużym stopniu modelują nasze zachowania, pokazują jak zachowują się inni. Kobiety chcą być współczesne, nie chcą powielać wzorców zachowań swoich matek sprzed trzydziestu lat.
Pytanie …co na to mężczyźni?
Radosław Utnik: Wydaje się, że spora część mężczyzn czuje się mocno zdezorientowana. Dotychczas to oni byli łowcami, to do nich należała inicjatywa, to oni decydowali, czy potencjalna zdobycz jest wystarczająco atrakcyjna, aby na nią polować. Dziś mężczyźni sami stali się potencjalną zdobyczą. Co więcej, jeśli chcą mieć atrakcyjną partnerkę, muszą się na tę rolę godzić. Wielu panów nie wie, jak zachować się w takiej sytuacji. Mężczyznom trudniej przychodzi zdanie sobie sprawy ze swoich odczuć i emocji. Gdy pełnią rolę łowcy – emocje związane z polowaniem nie pozwalają na zadawanie sobie zbyt wielu trudnych pytań. Kiedy zaś przypadnie im rola zwierzyny – w wielu wypadkach nie umieją sobie z tym poradzić i czują się zagubieni.
Pytanie Jak udane pożycie wpływa na codzienne samopoczucie?
Radosław Utnik: Bardzo pozytywnie. Udane współżycie oznacza bowiem udany związek, co z kolei przekłada się na miłą świadomość, że znalazłem partnera, z którym czuję się dobrze, i który jest ze mną szczęśliwy. To powoduje, że mogę czuć się wyróżniony, szczęśliwy, spełniony. Ponadto współżycie seksualne jest niczym gimnastyka – zmusza serce do nieco szybszej pracy i pozytywnie wpływa na kondycję fizyczną.
Pytanie: Czy Polacy prowadzą urozmaicone życie seksualne? Co robią najczęściej, aby w sypialni nie wiało nudą?
Radosław Utnik: Bywa różnie, jednak coraz częściej sięgamy po prasę erotyczną, filmy, gadżety. Chętniej urozmaicamy sobie intymne chwile stosując np.: nakładki wibracyjne, lubrykanty, czy choćby zmieniając zwykłą porę współżycia. Częściej też dbamy o relacje, wyjeżdżamy na weekend do innego miasta czy planujemy czas tylko dla siebie, nawet jeśli mamy kilkanaście lat stażu małżeńskiego. Oczywiście mogłoby to wyglądać lepiej, ale zmierzamy w dobrym kierunku. Stajemy się coraz bardziej otwarci i kreatywni w łóżku, co widać w najnowszych wynikach badania przeprowadzonego przez Durex. Na ich podstawie można stwierdzić, że w celu wzbogacenia życia seksualnego kobiety częściej wybierają sposoby oparte na porozumieniu, czyli rozmowę z partnerem. Mężczyźni częściej szukają informacji w internecie i w filmach. Polacy nadal stosunkowo rzadko korzystają z pomocy lekarza czy psychologa – częściej liczymy na działanie produktów farmakologicznych stosowanych na własną rękę. Wyniki badania Durex Global Sex Wellbeing Survey 2012 pokazują, że czynności, które Polacy najczęściej podejmują w celu poprawy życia seksualnego to dyskusja z partnerem (kobiety 44%, mężczyźni 38%), szukanie informacji w internecie (kobiety 26%, mężczyźni 39%) czy w prasie (kobiety 28%, mężczyźni 21%), video lub czasami książkach (kobiety 21%, mężczyźni 25%), jak również stosowanie lubrykantów (22%) i gadżetów erotycznych (kobiety 19%, mężczyźni 16%).
Pytanie: Podsumowując…
Radosław Utnik: Na zakończenie mogę powiedzieć, że seks po polsku ma się coraz lepiej. Jesteśmy coraz bardziej otwarci, zarówno na mówienie o intymnych sprawach, jak i przykładamy coraz większą uwagę do jakości chwil spędzanych tylko we dwoje. Coraz częściej sięgamy po różne rozwiązania mające na celu urozmaicenie naszego życia seksualnego i staramy się być kreatywni w łóżku. Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego przez markę Durex, aż 74% osób w Polsce deklaruje zadowolenie z jakości intymnych relacji, zatem jest coraz lepiej. Chcemy również poszerzać swoją wiedzę, więc takie inicjatywy, jak np. kampania społeczno-edukacyjna „Bezwstydnie o…” zainicjowana przez markę Durex są bardzo istotne, pomagają łamać bariery wstydu i otwierają Polaków na bezwstydne mówienie o wszystkim, co wiąże się z intymną sferą życia.
Alejakobiet.pl / Materiały prasowe