Truizmem jest twierdzenie, iż prawidłowy rozwój mowy ma u dzieci szczególne znaczenie i to na wielu poziomach jeśli chodzi o jego rozwój. Umiejętność artykulacji słów ma wpływ na rozwój funkcji poznawczych, społecznych i emocjonalnych, co jest istotnie w kontekście gotowości szkolnej. Dlatego jeśli zamiast „lowel” chcemy usłyszeć „rower” a zamiast „poplose selek” wolimy, aby nasze dziecko mówiło „poproszę serek” to zainicjujmy w domu kilka ćwiczeń logopedycznych, które będą miały charakter zabawy. Oto pomysły na ćwiczenia (zabawy) logopedyczne, które możemy wykonywać z dzieckiem w domu.
Do wykonywania ćwiczeń będziemy potrzebować:
- Słomek do napojów
- Kubeczka z wodą
- Prostokątnego naczynia z wodą
- Piłeczki do tenisa stołowego lub kawałka waty
- Rolki po ręczniku papierowym / papierze toaletowym
- Odrobiny miodu
Ważne, aby dziecko wykonywało ćwiczenia logopedyczne będąc zdrowym – katar ze ze względu na niedrożność nosa jest przeciwwskazaniem.
Ćwiczenie logopedyczne ze słomką nr 1
Słomkę zanurzamy w kubeczku z wodą i dmuchamy. Krótko i mocno, aby powstały wielkie bąble lub dłużej i delikatnie aby powstały małe bąbelki.
Ćwiczenie logopedyczne ze słomką nr 2
Słomkę trzymamy tuż nad powierzchnią wody i dmuchamy tak, aby w wodzie powstał rowek.
Ćwiczenia ze słomką uczą prawidłowego oddychania – wdech nosem, wydech buzią. W czasie ćwiczeń ze słomką zwróćmy uwagę aby słomka była trzymana ustami (dokładnie pośrodku), a nie zębami.
Ćwiczenie logopedyczne z watą nr 1
Mecz piłki „watowej”. Kawałek wary formujemy w piłkę i stajemy (siadamy) z dzieckiem po przeciwnych stronach stołu lub ławy. Krawędzie stołu są „bramkami”, do których trzeba wdmuchać piłkę. Jeśli nasz stół jest bardzo długi / szeroki zamiast waty użyjmy piłeczki do tenisa stołowego. Przed rozpoczęciem tej zabawy przypomnijmy naszej latorośli, że powietrze wdychamy nosem, a wydychamy buzią.
Ćwiczenie logopedyczne z piłeczką pingpongową nr 1
Rolkę po ręczniku papierowym kładziemy na stole tak aby jeden koniec nieznacznie wystawał poza jego krawędź. Z drugiej strony rolki kładziemy piłeczkę – zadaniem dziecka jest trafić do celu. „Bramka” może być ustawiona np. z klocków.
Ćwiczenie logopedyczne z piłeczką pingpongową nr 2
Wodna przepychanka – prostokątne naczynie wypełniamy do połowy wodą. Piłeczkę pingpongową staramy się przesunąć za pomocą dmuchania do krawędzi naczynia po której znajduje się druga osoba uczestnicząc w zabawie.
Smaczne ćwiczenia logopedyczne
W procesie artykulacji dźwięków język odgrywa ważna rolę – oto kilka ćwiczeń, które to uwzględniają.
Wargi dziecka smarujemy np. odrobią miodu i zachęcamy je do jego zlizania – naturalnym wyborem dokonanym przez dziecko będzie zlizywanie ruchem okrężnym – i o to chodzi!
Jedzenie bez użycia rąk – w tym ćwiczeniu także gimnastykujemy język, podobnie jak przypadku wylizywania talerzyka
Naśladujemy straż pożarną
Kolejne ćwiczenie ma na celu poprawną artykulację samogłosek w parach: e o, a u, iu.
Zachęcamy malucha do naśladowania sygnałów dźwiękowych np. straży pożarnej – najlepiej jeśli dziecko powtarza po rodzicu.
Wszystkie ćwiczenia dźwiękonaśladowcze (np. odgłosy zwierząt, silników, zegara, szumu drzew etc. ) mają wartość logopedyczną, dlatego warto zachęcać dziecko do tego typu zabaw. Ćwiczeniem logopedycznym jest także …robienie min – dzieci zazwyczaj świetnie się bawią stojąc przed lustrem i naśladując rodzica lub wymyślając i pokazując miny, które rodzic ma powtórzyć.
Wykonywanie ćwiczeń logopedycznych w domu może być świetną zabawą zarówno dla dzieci jak i dla rodziców – jednak jeśli cokolwiek w mowie dziecka nas niepokoi, powinniśmy zasięgnąć porady specjalisty.
Alejakobiet.pl