Dawanie prezentów to przyjemna i potrzebna tradycja. Podarowanie czegoś z okazji lub bez i w celu sprawia przyjemność. Obdarowany czuje się wyróżniony i doceniony, gdy otrzyma drobny upominek. Św. Mikołajem może być każdy zawsze i wszędzie!
Okazja na prezent
Mikołajki oraz Święta Bożego Narodzenia to okoliczności, które sprzyjają małym lub większym upominkom. W te dni możesz być św. Mikołajem. Polacy lubią się obdarowywać. Aż 82% zamierzało podarować najbliższym prezent pod choinkę, według badań CBOS „Portfel świętego mikołaja” z 2010 roku. Podczas kupowania prezentów najczęściej wybierają praktyczną niespodziankę. Rzadko próbują trafić w gust drugiej osoby. Dlatego często są to prezenty nietrafione i niezgodne z oczekiwaniami. Nie wszyscy również planują prezenty gwiazdkowe. 18% ankietowanych nie zamierza na nie wydawać. A tylko 11% zamierza wydać na nie ponad 500 zł. Większość zamierza kupić coś dla swojego dziecka – 84%. 80% przebadanych, podczas świątecznych zakupów, pamięta o współmałżonkach i partnerach. Ponad połowa ankietowanych obdaruje rodziców i rodzinę, z którą zasiądzie do wigilijnego stołu. Na ostatnim miejscu upominki dostaną przyjaciele.
Według raportu „Święta Bożego Narodzenie” z 2011 roku tylko 5% uważa, że najważniejsze w okresie świątecznym są podarunki. Dla większości spędzenie czasu z rodziną to podstawa. Obdarowanie należy do najbardziej rozpowszechnionych tradycji wigilijnych.
Podarunek z motywacją
Joanna Tkaczyk wyjaśnia motywację obdarowywania się w artykule „Dlaczego ludzie dają prezenty”. Prezent można zdefiniować przez motywację jako:
1. komunikat – przez prezent chcesz coś powiedzieć lub wyrazić opinie i emocje. Dar to sposób na powiedzenie „kocham Cię”, „lubię Cię” lub „zależy mi na Tobie”. Przez to mówisz, że pamiętasz, szanujesz i cenisz drugą osobę albo chcesz się odwdzięczyć.
2. ekspozycja więzi – obdarowanego i obdarowującego łączą bliższe albo dalsze więzi społeczne. Im większy koszt prezentu, tym bliższa relacja między osobami. Prezent z relacji intymnej nie jest dla każdego. Im bliżej ciała, tym więzi bliższe i intymne.
3. rewanż – prezenty daje się też, gdy coś się opłaca albo oczekujemy czegoś w zamian. Osoba, która obdaruje oczekuje rekompensaty w przyszłości od dłużnika. Wtedy już przestaje być to bezinteresowne.
4. rekompensata porażek – gdy komuś coś się nie udaje, zawsze znajdzie się przyjaciel z prezentem na pocieszenie. Taki dar rekompensuje niepowodzenie oraz poprawia samopoczucie.
5. czysty altruizm – prezenty są dawane też z bezinteresownych pobudek, aby komuś poprawić humor i pomóc w trudnej sytuacji. Obdarowujący nie zawsze oczekuje oraz wymaga rewanżu. Czasem daje „prezent od serca”.
Wioleta Nowicka