Rozmowa kwalifikacyjna to kolejny lub ostatni etap starania się o daną
pracę. To także pierwsze spotkanie z pracodawcą, podczas którego możesz
się w pełni zaprezentować. Zanim jednak do niego dojdzie warto
przeanalizować swoje zalety i wady – o to możesz zostać zapytana!
Dlaczego to takie ważne?
Podczas
rozmowy pracodawca może Cię zapytać o Twoje mocne i słabe strony. Jeśli
poprosi o trzy, tylko tyle podaj. Pokażesz tym samym największe zalety i
wykażesz się umiejętnością wybierania tych kluczowych na danym
stanowiska. Dlatego jeśli ubiegasz się o pracę, np. w sprzedaży, to
najważniejszymi cechami są komunikatywność, opanowanie i dobry kontakt z
ludźmi, a w pracy biurowo-administracyjnej zorganizowanie, planowanie
czasu i dokładność. Możesz sugerować się listą życzeń pracodawcy zawartą
w ogłoszeniu o pracę! Tam znajdują się te najbardziej pożądane cechy
pracownika, czyli wizerunek idealnego.
Najgorszym pytaniem do
kandydata jest pytanie o jego słabe strony. Odpowiedź: „nie mam wad” nie
jest najlepszym rozwiązaniem. Znajomość słabych stron jest oznaką
dojrzałości oraz subiektywną oceną swojego wizerunku. To także forma
kontroli, czy zdajesz sobie sprawę ze swoich słabości i niedoskonałości
oraz jak sobie z nimi radzisz. Nikt nie jest bowiem idealny i każdy ma
słabe i mocne strony. Dlatego warto się dobrze przygotować do odpowiedzi
na te najtrudniejsze pytania. Wtedy pewny siebie mówisz o sobie i żadne
pytanie nie wytrąci Cię z równowagi! Poza tym wiedza o samym sobie to
gwarancja sukcesu rozmowy kwalifikacyjnej!
Jak mówić o wadach i zaletach?
Samo
wymienianie zalet i wad nie wystarczy. Jeśli podajesz zalety, warto je
uargumentować! Przy ich podawaniu omów je oraz podaj sytuacje, w których
się nimi wykazałeś. Każdą zaletę warto uzasadnić i udowodnić
przykładami z życia! Jesteś wtedy autentyczny i wiarygodny! A każdy
pracodawca doceni, że nie tylko wymieniasz, ale i podajesz przykłady.
Mówiąc
o wadach, możesz wykorzystać 4 strategie. Po pierwsze, podaj słabe
strony, które w niektórych sytuacjach mogą być zaletami, np. gadatliwość
w przypadku pracy sprzedażowej lub w pracy z klientem. Twoja największa
wada jest wtedy także Twoją największą zaletą! Po drugie, wymień
tymczasowe wady, które już zostały wyeliminowane. Najpierw powiedz, co
jest wadą i jak utrudniała Ci życie, a potem w jaki sposób sobie z nią
poradziłeś. Tym samym pokazujesz, że jeśli coś przeszkadza w Twoim życiu
zawodowym, to zrobisz wszystko, żeby skutecznie się tego pozbyć. Po
trzecie, mów tylko o tych cechach, które nie przeszkadzają na danym
stanowisku i nie mają wpływu na jakość oraz efekt wykonywanych
obowiązków. Po czwarte, umiejętnie uniknij odpowiedzi na pytanie,
obracając to w żart lub mówiąc ogólnie, że masz wady tak jak każdy, ale
żadna z nich nie wpłynie na wykonywaną pracę. Są bowiem mało istotne i
wybaczalne!
Każda strategia jest dobrym sposobem, żeby wady nie
były przeszkodą w znalezieniu pracy, ale drogą do szybkiego
zatrudnienia. Nie zapominaj o tych trudnych pytaniach, ale wcześniej
przygotuj najlepsze odpowiedzi. Wtedy bez zaskoczenie i bez skrępowania
udowodnisz, jaki jesteś niezbędny!
Język korzyści językiem rozmowy kwalifikacyjnej
Ważne
jest też to, by podczas podawania i omawiania zalet i wad, mówić
językiem korzyści. Dlatego powiedz o tym, jak Twoje cechy poprawią
funkcjonowanie firmy, czyli w jaki sposób pomogą w jej szybkim i
dynamicznym rozwoju.
Wykorzystaj swoje wady i zalety jako sposób
na rozwiązanie aktualnych problemów firmy i wprowadzenie nowatorskich
pomysłów. Odpowiedz na wszystkie potrzeby firmy, a okażesz się
niezastąpionym pracownikiem i wygrasz już na starcie!
Wioleta Nowicka