Perswazja to sztuka i przeciwieństwo manipulacji. To przekonywanie do swoich racji i propozycji. Czasem także trzeba przekonać do siebie, gdy opinia innych jest negatywna i destrukcyjnie wpływa na kontakty zawodowe i towarzyskie. Nie każdy umie zdobywać współpracowników i sojuszników. Nie każdy również potrafi udowodnić, że się opłaca z nim pracować i zadawać.
Przekonanie do siebie
Kiedy masz negatywną reputację albo nikt nie traktuje Cię poważnie, nie zdziałasz wiele, jeśli nie przekonasz innych do siebie. Często o tym, czy posiadasz predyspozycje zawodowe i czy warto się z Tobą zaprzyjaźnić, decyduje efekt pierwszego wrażenia. Chociaż bywa mylący i krzywdzący, przekreśla starania o pracę i nawiązanie znajomości. Można jednak postarać się, żeby Cię polubiono i zaakceptowano w środowisku zawodowym i rówieśniczym. Wtedy stosuj 4 zasady:
1. okazuj zainteresowanie – zanim zaczniesz opowiadać o sobie, daj innym okazję do prezentacji. Aktywnie słuchaj, a będziesz pożądanym rozmówcą. Każdy pragnie być wysłuchany i zrozumiany. Wtedy czuje się doceniony i zauważony. Kiedy chcesz, aby inni Cię zauważyli i przekonali się do Ciebie, zauważ ich.
2. udowodnij w akcji – żyj zgodnie z zasadą: dużo działaj i więcej mów. Wiarygodny jesteś, kiedy czyny odzwierciedlają słowa i są ich uzupełnieniem. Nie warto również zamykać się w sobie. Komunikatywny lepiej dasz się poznać.
3. nie udawaj obcego – bądź sobą w każdej sytuacji. Nie kłam, a będziesz odbierany jako wiarygodny i uczciwy rozmówca. Kłamstwo nie trwa wiecznie. Odkryte wpłynie na wizerunek. Kłamcy trudno przekonać innych do siebie. Nie manipuluj i nie skłócaj, twórz sojusze i przyjaźnie na całe życie.
4. zarażaj największą pasją – osoba, która z podekscytowaniem i z ekscytacją mówi o zainteresowaniach, jest pozytywnie odbierana przez otoczenie. Mając hobby, dziel się nim, a znajdziesz podobne osoby. Z pasją jesteś otwarty na innowacje i stajesz się interesujący.
Propozycja nie do odrzucenia
Szczera i bezpośrednia rozmowa potrafi naprawić i zmienić wzajemne relacje. Konwersując, można nakłonić i przekonać do swojej opinii, propozycji lub przedstawić alternatywny punkt widzenia, który jest opłacalny i przyjemniejszy w odbiorze. Nie zawsze masz rację i wszystko to, co mówisz przyniesie rezultaty i ma sens. Czasem lepiej porzucić dumę i posłuchać kogoś bardziej doświadczonego i wykwalifikowanego. Innym razem to Ty jesteś ekspertem i Twoje zdanie jest słuszne, a wtedy przekonuj i udowadniaj.
Prezentacja i obrona własnego zdania jest także cenną umiejętnością w pracy zawodowej i w życiu codziennym. W pracy przydaje się w ustalaniu strategii, podziale obowiązków, proponowaniu i opracowywaniu najlepszego rozwiązania. Jest również podstawą negocjacji biznesowych. Żeby efektywnie przekonywać do racji i stanowiska:
1. zbuduj autorytet – łatwiej i szybciej do czegoś przekonać, jeśli ma się odpowiednią wiedzę, czyli jest się autorytetem w konkretnej dziedzinie. Ekspert jest szanowany w opinii społecznej i wielu liczy się z jego stanowiskiem, chociaż nie zawsze się z nim zgadza. Autorytet buduje atmosferę wzajemnego zrozumienia i zaufania, a w takiej od razu łatwiej negocjować i przekonywać. Poza tym autorytet jest wiarygodny.
2. argumentuj logicznie – przekonywanie ma sens, kiedy masz poważne argumenty na słuszność propozycji lub opinii. Swoje zdanie powinieneś udowodnić na przykładach. Wtedy nikt ich nie zakwestionuje i uzna za prawdziwe. Mocne dowody przekonają! Są sposobem do nawiązania konstruktywnego dialogu. Bądź konkretny i stanowczy.
3. proponuj z empatią – przekonując, warto wczuwać się w sytuację rozmówcy i jego punkt widzenia. Kiedy zrozumiesz drugą osobę, poznasz jej oczekiwania, obawy i jej sposób odbierania świata, szybciej uda Ci się ją nakłonić. Empatia jest strategicznym elementem pozytywnej perswazji. Najpierw pokaż zalety propozycji dla drugiej strony i jej przydatność. Naucz się słuchać aktywnie, a sam zostaniesz wysłuchany. Najlepiej mniej mów, a więcej słuchaj. Wtedy rozmówca poczuje się komfortowo i chętniej się zgodzi.
4. pokaż szczery uśmiech – ponura mina odstrasza. Sprawia, że jesteś postrzegany jako typ niebezpieczny, niekomunikatywny i nieprzystępny. Z taką osobą nie chce się rozmawiać. Szczery i autentyczny uśmiech zbuduje wzajemną sympatię i zaufanie. A wtedy zdecydowanie łatwiej prezentować swoje racje i propozycje. Buduj pozytywny kontakt wzrokowy, a nikt się nie oprze Twojej argumentacji.
5. neguj z wyczuciem – jeśli już musisz zakwestionować odmienną opinię, zrób to z empatią i wyczuciem. Nie wszyscy odbiorą krytykę jako formę doskonalenia siebie i propozycji . Mogą się obrazić i z dumą zrezygnować z rozmowy. Negacja musi być subtelna i konkretna. Staraj się także w ramach swojej propozycji wykorzystywać inne i kompatybilne. Wspólna propozycja jest doskonalsza, ponieważ bierze pod uwagę różne stanowiska.
6. działaj na wyobraźnię – nic tak nie rozsmakowuje i nie działa na rozmówce, jak mówienie: „proszę sobie wyobrazić”. Wyobraźnia jest siłą napędową perswazji oraz najlepszą metodą na prezentację korzyści propozycji. Gdy rozmówca zobaczy swoimi oczami, jak to wygląda oraz ile ma zalet i możliwości, zdecyduje się szybciej. Możesz wszystko spisać i pokazać, że to, co mówisz jest prawdą.
Wioleta Nowicka