Rośnie popularność rowerów miejskich, zwanych również holenderkami. Coraz więcej osób decyduje się na komfortowy model stworzony specjalnie do poruszania się po miejskich ścieżkach rowerowych i chodnikach. Czy zawsze będzie to jednak najlepszy wybór?
Rower miejski przystosowany jest do grania roli praktycznego, codziennego środka transportu. Wąskie, duże, zazwyczaj 28-calowe koła, szerokie i wygodne siodełko oraz szeroka, wygięta kierownica sprawiają, że na modelu miejskim jeździ się komfortowo właściwie w każdym stroju. Dzięki specyficznej geometrii roweru typu city, jadący na nim cyklista zachowuje wyprostowaną sylwetkę, co zapewnia również dobrą, bardzo ważną na mieście, widoczność. Osłonięte łańcuchy umożliwiają jazdę podczas zróżnicowanej pogody bez zagrożenia zabrudzeniem. Rower dostosowany do jazdy miejskiej jest również ciężki i stabilny, co nie sprzyja zwrotności czy osiąganiu wysokich prędkości, na których jednak użytkownikom tych modeli raczej nie zależy.
Zazwyczaj nie posiada on także przerzutek, za to często wzbogacony jest o bagażnik lub koszyk przydatny do przewożenia dodatkowych rzeczy. Jego największą zaletą jest wygoda wsiadania, zsiadania i jazdy, dlatego wybierany jest nie tylko przez osoby poruszające się nim na co dzień do pracy lub szkoły, ale również przez osoby starsze.
Lepszy model?
Zanim „w ciemno” kupimy rower typu city, zastanówmy się, czy miasto to jedyne miejsce, w którym planujemy go używać. Pamiętajmy, że typowym rowerem city ciężko będzie nam jeździć po nierównym terenie, np. podczas weekendowego wypadu za miasto, nad jezioro czy wycieczki w góry. Jego gładkie i wąskie opony przystosowane są do dróg asfaltowych. Dużo gorzej sprawdzą się w jeździe po nierównej, grząskiej nawierzchni. Brak amortyzatorów, który zupełnie nie przeszkadza podczas jazdy w miejskiej dżungli, także da się z pewnością odczuć podczas wycieczki po lesie.
Rower nie tylko do miasta
Jeżeli planujemy pokonywać naszym rowerem dłuższe trasy, także zastanówmy się dobrze, czy model miejski to idealne rozwiązanie dla nas. Rowery te przez swoją geometrię i wagę nie sprzyjają prędkości i zwrotności – przy większej liczbie kilometrów może to być dość uciążliwe. Niewielka ilość przełożeń w przerzutkach lub ich brak może stanowić również przeszkodę do jazdy na dłuższych trasach, które często charakteryzują się zróżnicowanym nachyleniem. Na długie dystanse dużo lepszy będzie model trekkingowy lub crossowy, łączące zalety rowerów miejskiego i górskiego.
Dźwiganie roweru
Bardzo ważną kwestią, o której rzadko myśli się wybierając rower, jest przechowywanie sprzętu. Model miejski jest dość ciężki – zazwyczaj jego waga wynosi od 15 do 25 kg. Ilość kradzieży jednośladów w miastach sprawia, że koniecznością jest przechowywanie roweru w bezpiecznym miejscu, najczęściej w mieszkaniu. Jednak codzienne dźwiganie go po schodach może sprawdzić nie lada problem zwłaszcza kobietom i osobom starszym. Tu liczy się każde pół kilograma. Dlatego przed dokonaniem zakupu roweru poza designem polecamy ocenić jego wagę. Na rynku są dostępne względnie lekkie modele rowerów city. Np. w ofercie firmy Kellys Bike znajdziemy takie, które ważą od 14,64 do 17,26 kg.
Alejakobiet.pl